E-zin

E-ZIN

Jaké vnější faktory ovlivňují vaši organizaci?

25. 8. 2016

Marketingové makroprostředí zahrnuje okolnosti, vlivy a situace, které firma svými aktivitami buď vůbec nemůže nebo může jen velmi obtížně zvládnout. Analýza vnějšího prostředí je důležitá pro poznání externího okolí, ve kterém firma působí, dále pro identifikaci změn a trendů, které se dějí v okolí firmy a mohou mít na ni vliv a ke stanovení toho, jak bude firma na vlivy těchto změn a trendů reagovat.

Pro zhodnocení vývoje vnějšího prostředí lze použít analýzu PEST .

Tato analýza vychází z prvních písmen jejího názvu a zahrnuje tyto faktory:

  • Politické (politicko právní)
  • Ekonomické
  • Sociální (sociokulturní)
  • Technologické

V odborné literatuře se můžete setkat i s rozšířením této analýzy, a to o faktory Ekologických vlivů a Legislativní (PESTEL).

Cílem této analýzy je identifikování jen těch faktorů, které firmu bezprostředně ovlivňují.

  • Politické (politicko - právní) faktory - mezi politické faktory lze zařadit např. politická stabilita, legislativa regulující podnikání, předpisy pro mezinárodní obchod, ochrana spotřebitele, daňová politika, pracovní právo, předpisy Evropské unie atd.
  • Ekonomické faktory - jedná se např. o monetární politiku, HDP, ekonomický růst, státní výdaje, měnové kurzy, inflace, nezaměstnanost atd.
  • Sociální (sociokulturní) faktory - do těchto faktorů patří např. rozdělení příjmů, spotřební zvyky kupujících, demografické faktory, změny životního stylu, vzdělání, chování žen a můžu atd.
  • Technologické faktory - do poslední kategorie lze zařadit např. státní výdaje na výzkum, nové objevy, patenty, internet, satelitní komunikace, výrobní technologie, skladovací technologie atd.

 

Jaké další faktory nás mohou zajímat?

Politické faktory:

  • stav a prognóza vývoje základních ekonomických ukazatelů
  • inflace, nezaměstnanost
  • salda veřejných rozpočtů a zahraničního obchodu
  • dotační politika daných zemí
  • vývoj minimální mzdy
  • regulace vlády, obchodní a celní zákony

 

Ekonomické faktory:

  • typ životní úrovně
  • stabilita cen a měny
  • charakteristika pracovní síly
  • cykly a fáze ekonomiky
  • demografická struktura a vývoj
  • podpora zaměstnanosti a mzdové náklady

 

Sociální faktory:

  • demografický vývoj
  • věkový profil
  • úroveň zdraví
  • poskytované zdravotní služby

 

Technologické faktory:

  • dostupnost internetu nebo mobilního připojení pro komunikaci
  • náklady na výzkum a vývoj
  • implementace nových technologií
  • vybavenost konkurence
  • možnost získání nových technologií konkurencí

 

Chcete se dozvědět více o různých analytických metodách, které mohou pomoci zvýšit vaši výkonnost i úspěch celé firmy? Toto vše a ještě více se můžete naučit při studiu MBA na LIGS University, kde nechybí specializace jako Strategický management, Mezinárodní marketing či E-Business. Více o programu se můžete dozvědět ZDE.

 

Autorka: Ing. Lencová Veronika, MBA
Lektorka a spisovatelka zabývající se výkonností firem (Lencovaveronika.cz)