E-zin

E-ZIN

Zásady media relations – zajistí konkurenční výhodu i pozitivní image firmy

24. 2. 2016

Moc médií sahá daleko za hranici reklam. Média rozhodují, o kterých tématech se bude mluvit a která pozornosti uniknou. Určují trendy, přispívají k celospolečenským náladám a formují veřejné mínění. Kdo není v médiích, jako by nebyl, kdo s nimi neumí jednat, obrátí se proti němu. Schopnost budovat a udržet dobré vztahy s novináři, tzv. media relations, patří k bezpodmínečné výbavě vrcholových manažerů. Od poskytování tiskových informací po komentáře a veřejná prohlášení.

 Díky zvládnutí nástrojů media relations se manažer může podílet na mediálním obsahu a stává se opinion leaderem svého oboru. Pevné vztahy s novináři bývají zvlášť nepostradatelné při zažehnání krizových situací a udržení dobrého jména firmy.

Obor media relations je součástí komplexního public relations (vztahy s veřejností), jemuž se v úspěšných firmách věnují specialisté nebo externí agentury. Každý manažer by však měl znát jejich nástroje a vědět, jak je uplatnit. Například v základním modulu MBA je obsažen modul Komunikace, který tuto oblast pokrývá.

Vyplatí se tisková konference?

Tisková konference (brífink nebo snídaně s novináři) je stále hojně využívaná metoda, jak informovat média o novém produktu, službě nebo aktivitách společnosti. Čelní představitelé firmy zde mají možnost formální prezentace i neformálního hovoru s novináři. Organizace takového setkání však vyjde na desítky tisíc korun a pokud nejste gigantem trhu, efektivita tiskové konference mnohdy nenaplní očekávání.

Extrémně vytížení novináři si pečlivě vybírají, na jaké akce skutečně stojí za to jít, proto je nutné nalákat je na něco víc – individuální rozhovor se zahraničním ředitelem společnosti, přítomnost známé osobnosti, zajímavou exkurzi a podobně. Pokud žádnou takovou „bombu“ nemáte, je na zvážení, zda vám stejně dobře a s minimálními náklady neposlouží standardní distribuce tiskové zprávy přímo do redakcí.

Tisková zpráva nesmí nudit!

Tisková zpráva je klasickým nástrojem firem a institucí, jak informovat média a veřejnost o své činnosti. Může se týkat nového produktu, poskytované služby nebo personálních změn ve vedení společnosti.

Tiskových zpráv o tom, jakých „úžasných výsledků firma dosahuje“ však dostávají novináři denně několik. Je proto důležité se vymezit – nastolit zajímavé téma, nabídnout komentář odborníka, výsledky průzkumů a analýz, nejlépe spojit tiskovou zprávu s aktuálním děním ve veřejném životě.

Pokud se například zabýváte daňovým poradenstvím a blíží se termín pro podání daňových přiznání, můžete sepsat „10 tipů, jak ušetřit na daních“. Pokud obchodujete s elektronikou, upozorněte na sebe předvánoční tiskovou zprávou o preferencích kupujících v meziročním srovnání. Podnikáte v gastronomii? Přidejte netradiční recept nebo průzkum, co Češi milují.

Důležitost personifikace

Je důležité, aby firmu prezentovala silná osobnost a jako taková se profilovala v tiskových prohlášeních, komentářích a reakcích. Mediálně přitažlivé jsou názory odborníků z oboru, vrcholných představitelů společnosti, kteří glosují praktické zkušenosti například na sociálních sítích nebo na webu společnosti, kde nesmí chybět sekce „pro média“.

Úspěšné ovládnutí oboru media relations pak funguje i obráceně – novináři si rádi zapamatují spolehlivý kontakt se zkušenostmi a znalostmi z oboru a sami se pak obracejí na citované manažery s žádostí o spolupráci na vznikajícím článku. Taková prezentace v médiích, mimo inzertní prostor, je v současnosti nedílnou součástí marketingové strategie úspěšných společností.