E-zin

E-ZIN

Tady mě máte, jsem jasná volba! Jak napsat motivační dopis, který přesvědčí?

5. 2. 2016

Čtyři roky praxe, angličtina na komunikativní úrovni a požadované vzdělání. Životopisy, které se personalistovi kupí na stole po vypsání nabídky práce, jsou si monotónně podobné. A ejhle, zajímavý průvodní dopis! Pár trefných vět skýtá šanci se odlišit a získat náskok před ostatními kandidáty. Přečtěte si, jak na to.

Zaměstnavatel motivační dopis výslovně nežádá, tak proč byste jej psali? Jednoduše proto, abyste na sebe upozornili. V záplavě e-mailů či dopisů vybočíte z řady. Dáte jasně najevo svůj zájem i ochotu udělat pro úspěch něco víc. Nijak se nerozepisujte, bohatě stačí deset vět, které zachytí vaše schopnosti šité přesně pro inzerovanou pozici.

Pište konkrétnímu člověku

Zatímco strukturovaný životopis rozesíláte v téměř neměnné podobě, motivační dopis pište pokaždé jiný, jednotlivým firmám na míru. Pozorně si přečtěte požadavky na nabízenou pozici a v dopisu zdůrazněte, že právě díky těmto dovednostem jste tím pravým kandidátem. Pokud je to možné, dopis adresujte konkrétní osobě, kterou v úvodu oslovte jménem, například „Vážená paní Jirsová“.

Představte se jako posila týmu

Vciťte se do osoby zaměstnavatele – zapomeňte na sebestředné výroky typu „vždycky jsem chtěl pracovat ve firmě jako je ta Vaše“ nebo „práce na této pozici mě bude určitě bavit“, splnění vašich snů je personalistům upřímně jedno. Naopak vyzdvihněte své zkušenosti a znalosti, kterými můžete danou firmu obohatit. Zmiňte například kladné reference z uskutečněných projektů, dostatek vlastních kontaktů na obchodní partnery, praxi s vedením týmu a podobně.

Troufnete si na VideoVizitku?

Ne každý se před kamerou cítí dobře, takovým kandidátům by videonahrávka spíš uškodila. Pokud ale patříte k vášnivým youtuberům a krátké spoty vám nejsou cizí, můžete si natočit jednoduchou video-prezentaci, maximálně do 30 sekund, kterou přiložíte do e-mailové zprávy. Oproti psanému dopisu v ní můžete předvést příjemné vystupování, schopnost komunikace a originalitu. Nemá smysl snažit se o profesionální video, které by stejně působilo uměle. Stačí si představit, že sedíte u personalisty na pohovoru a odpovídáte na dotaz, proč si myslíte, že je pro vás inzerovaná pozice vhodná.

Eliminujte chyby a překlepy

Před tím, než průvodní dopis či video-vizitku odešlete, nechte si svůj výtvor zkontrolovat spřízněnou osobou. V textu, kterým se zabýváte příliš dlouho, snadno přehlédnete i do očí bijící hrubky a překlepy. Člen rodiny nebo kamarád je snadno objeví a opraví. Je zbytečné si kvůli nepozorné chybě pokazit reputaci.