Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Zdravý životní styl ve světě businessu

V dnešní hektické době je snadné zapomenout na své zdraví. To platí zejména, pokud se pohybujete ve světě businessu, kde panuje vysoká soutěživost, stres, nekončící pracovní doba a hodiny strávené před monitorem.   

Většina z nás asi tuší, že takový styl života není dlouhodobě udržitelný a vede k mnoha zdravotním problémům. Vynecháváte oběd kvůli hořícímu termínu, schůzce nebo jiné povinnosti? Máte potíže se spaním? Trápí vás diskomfort a bolest zad nebo pánve? Pokud jste na jednu či více otázek odpověděli ano,  měla by se vám nad hlavou rozsvítit červená kontrolka. Mějte však na paměti, že tyto otázky jsou velmi obecné, a k těmto potížím přispívají i jiné faktory, které budou zmíněny dále v článku.  

Z pohledu vývoje lidstva jsme teprve nedávno vstoupili do fáze konzumní společnosti se zdánlivě neomezeným množstvím materiálních zdrojů a potravin. Tato hojnost s sebou však přinesla tzv. “civilizační choroby”. Přejídání, nedostatečný příjem živin z potravy, nedostatek pohybu a stres jsou hlavními, i když ne jedinými, důvody těchto nemocí. Ty mimo jiné zahrnují cukrovku 2. typu, obezitu, srdeční choroby, deprese a revma. Počet osob trpících těmito nemocemi se vlivem nezdravého životního stylu rapidně zvýšil.

Tři hlavní pilíře zdravého životního stylu jsou výživa, tělesný pohyb a zvládání stresu. Snažte se tyto tři věci brát na vědomí, protože zdraví máme jen jedno. Abyste získali kompletní přehled o stavu vašeho těla, neváhejte si objednat konzultaci s výživovým poradcem nebo osobním trenérem. Tato problematika je tak obsáhlá, že by tento článek musel mít tisíce stran, aby ji dokázal vysvětlit.

Výživa

Jelikož já sám působím jako osobní trenér, tak vím, že výživa tvoří 60-70 % celkového úsilí, když chce klient shodit či naopak přibrat nějaká kila. Pravidelné cvičení tvoří 20-30 % výsledků. Svou roli hraje také pravidelnost stravy a doplňky výživy. 

Výživa by měla ve vašem životě hrát důležitou roli i když nemáte žádné fitness cíle. Naše těla jsou komplexní biologické stroje, které potřebují ke správnému výkonu kvalitní palivo. Co by se stalo s vaším autem, kdybyste do něj dali nevhodný benzín a nestarali se o něj? Hlavními viníky špatného stravování jsou nedostatek času, nekvalitní a zpracované jídlo se škodlivými konzervanty, jednoduchý cukr, “špatné” tuky a nepravidelný příjem jídla. Jak to napravit? 

  • Plánujte dopředu – nejlepším řešením je sestavení jídelníčku. Naplánujte si den dopředu, co si dáte na snídani, připravte si do práce krabičku s obědem, a naplánujte si povinnosti tak, abyste si mohli v klidu dát přestávku na oběd. Ten by měl vždy obsahovat komplexní sacharidy (rýže, těstoviny, kuskus, vločky, celozrnný chléb apod.), proteiny (maso, ryby, sýry, čočku, vejce, jogurty apod.), a přírodní tuky (ořechy, trochu olivového oleje, máslo, sýry, jogurty nebo vejce). Vyhněte se jednoduchým cukrům (bílý chléb, sladké pečivo) a smaženým jídlům. 

  • Vyhněte se rychlému občerstvení a cukru - koupit si jídlo ve fast foodu nebo zhltnout něco sladkého z pekárny se může zdát jako optimální řešení hektického dne. Ty však bohužel obsahují nekvalitní tuky, velké množství cukru a jsou chudé na vitamíny a minerály. Tyto potraviny mají také vysoký glykemický index, což způsobí rychlé vystřelení inzulínu. Rychle nás zasytí, ale za chvíli budete mít opět hlad. Pokud si chcete dát rychlý oběd, snažte se tedy hledat zdravější alternativy.

Cvičení

V současné době si stále více a více pozic vyžaduje dlouhé sezení za počítačem. To však neprospívá našim tělům - naše svaly se zkracují a ochabují. To způsobuje nerovnováhu mezi prsními a zádovými svaly, která se projeví v bolesti zad, jejich pokřivení a konečně v bolesti této oblasti. Většina z nás 6-8 hodin spí v posteli, poté stráví okolo hodiny v autě nebo veřejné dopravě do práce a z práce, a doma se pravděpodobně po celém dni zhroutíme na gauč, dokud nejdeme spát. K boji se svalovou nerovnováhou, způsobenou takovým životním stylem, je nejlepší právě pravidelný pohyb. Ten zároveň přispívá i ke zdravému kardiovaskulárnímu systému, jehož poruchy jsou jednou z nejčastější příčinou úmrtí.

  • Zvolte těžší variantu - pokud můžete, jděte do práce pěšky nebo na kole. Při výběru mezi schodama a výtahem zvolte vždy první variantu. Jednoduše - když máte možnost volby mezi pohybem a žádným pohybem, vyberte si pohyb. 

  • Vytvořte nebo se přidejte ke skupině - pokud se těžko motivujete ke cvičení, přidejte se ke cvičební skupině, která se schází pravidelně. Poznáte nové lidi a nebudete na to sami. Nebo můžete dát dohromady skupinu kolegů a vydat se cvičit spolu. Je spoustu možností, jak si užít cvičení a vytvořit novou skupinu přátel. 

  • Najměte si osobního trenéra - jedná se o jednu z nejlepších možností.  Kvalifikovaní trenéři vám připraví cvičební plán a jídelníček, který je šitý vám na míru, bere v potaz i případná zdravotní omezení a směřuje k nápravě svalové nerovnováhy. 

Zvládání stresu

Ve světě businessu je snadné ztratit se v kolečku rutiny, termínů a projektů. Stresu se v takovém prostředí pravděpodobně nevyhnete, ale existuje spousta možností, jak jej snížit. Stres totiž vede k potížím se spánkem, vyhoření, změnám nálad a depresi. 

  • Time management a plánování – je prospěšné si plánovat váš čas na denní, týdenní i měsíční bázi. Přehled ve vašich povinnostech sníží riziko dohánění termínů a zapomínání schůzek nebo úkolů. 

  • Odpočinek, meditace a dýchání - minimálně 6-8 hodin spánku denně rapidně přispívá ke zlepšení a zachování vašeho zdraví. Velmi podceňovaná je dnes ale i schopnost zastavit se, nic nedělat a tzv. dobít baterky. Kdo nemá plně nabitý rozvrh, jakoby nežil. Zkuste trénovat meditaci, která zklidní a zrelaxuje vaši mysl a pomůže se zvládáním stresu. Můžete se také naučit speciální dýchací techniky, které slouží jako okamžitá pomoc ve vypjaté situaci..

  • Naučte se oceňovat maličkosti - každý den se zkuste zamyslet nad tím, co se vám stalo hezkého - ať už jste si udělali čas na svůj koníček, pomohli cizímu člověku s jeho problémem, pohladili si psa, … Život je o těchto malých, krásných momentech, tak si je nezapomeňte užívat!

Autor: David Bechny, LIGS University

  • Sdílet článek

Přihlásit se do studenstské sekce